PAGE  
1

PROCES VERBAL

Nr.86 din 17.11.2010

al şedinţei Consiliului de Observatori al Instituţiei Publice Naţionale 

a Audiovizualului Compania “Teleradio-Moldova”
Începutul şedinţei: ora 16:00
Au fost prezenţi:

membrii Consiliului de Observatori Eugeniu RÎBCA, Viorica BOGATU (CUCEREANU), Raisa LOZINSCHI-HADEI, Aurelia PERU-BALAN, Vitalie ŢAPEŞ, Mariana ŞLAPAC, Viorica MEŞINĂ-PRODAN.

A lipsit: Tudor TATARU.
Ordinea de zi plasată pe site:
1. Modificarea şi completarea Declaraţiei IPNA Compania „Teleradio-Moldova” privind politica editorială pentru campania electorală în alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010, elaborată în conformitate cu Hotărîrea CEC nr.3614 din 08.10.2010.

2. Rapoartele CJI „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010” (11-24 octombrie 2010, 25-31 octombrie 2010).

3. Raportul CCA „Monitorizarea modului de reflectare a campaniei electorale în cadrul emisiunilor informative ale posturilor de televiziune cu acoperire naţională” (18-29 octombrie 2010).

4. Raportul interimar nr.1 al Biroului OSCE pentru Instituţii Democratice şi Drepturile Omului, Misiunea de observare a alegerilor în Republica Moldova (21-31 octombrie 2010).
5. Raportul APEL „Monitorizarea pluralismului politic în perioada campaniei electorale pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010 în programele radiodifuzorilor publici” (18-31 octombrie 2010).
6. Diverse.

E.Rîbca: Stimaţi membri ai CO, stimată audienţă, bună ziua! Constat prezenţa a 7 membri din cei 9. Supun votului începerea şedinţei de azi.

S-a votat: “Pentru” – unanim (7 voturi). 

E.Rîbca: Stimaţi membri ai CO, în conformitate cu p.35, 36, 37 din Regulamentul CO, prezenta şedinţă a fost convocată de preşedintele CO. Ordinea de zi şi materialele au fost expediate membrilor CO. Ordinea de zi a fost publicată în conformitate cu Regulamentul CO pe site-ul www.trm.md, membrii CO fiind anunţaţi cu 3 zile înainte de şedinţă.
Vă propun examinarea următoarelor chestiuni în Ordinea de zi:
1. Alegerea secretarului şedinţei din 17 noiembrie 2010.
2. Modificarea şi completarea Declaraţiei IPNA Compania „Teleradio-Moldova” privind politica editorială pentru campania electorală în alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010, elaborată în conformitate cu Hotărîrea CEC nr.3614 din 08.10.2010.

3. Raportul CJI „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010” (11-24 octombrie 2010).

4. Raportul CJI „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010” (25-31 octombrie 2010).

5. Raportul CCA „Monitorizarea modului de reflectare a campaniei electorale în cadrul emisiunilor informative ale posturilor de televiziune cu acoperire naţională” (18-29 octombrie 2010).

6. Raportul interimar nr.1 al Biroului OSCE pentru Instituţii Democratice şi Drepturile Omului, Misiunea de observare a alegerilor în Republica Moldova (21-31 octombrie 2010).
7. Raportul APEL „Monitorizarea pluralismului politic în perioada campaniei electorale pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010 în programele radiodifuzorilor publici” (18-31 octombrie 2010).

8. Raportul CJI „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010” (1-7 noiembrie 2010).

9. Diverse.

Propun să păstrăm în Ordinea de zi punctul Diverse, detalierea acestuia să o facem după examinarea celorlalte chestiuni. Aveţi propuneri, sugestii? Nu sunt. Supun votului.

S-a votat: “Pentru” – unanim (7 voturi).

A.Peru-Balan: Zic că sunt prea multe rapoarte şi am putea lăsa monitorizarea internă pe mai târziu.

E.Rîbca: Propun să aprobăm Ordinea de zi în formula enumerată, după care să supun votului propunerea dvs. Cine este pentru aprobarea Ordinii de zi?

S-a votat: “Pentru” – unanim (7 voturi).

E.Rîbca: Cine este pentru excluderea examinării Raportului de monitorizare internă?

S-a votat: “Pentru” – 6 voturi

                „Împotrivă” – 1 vot (V.Ţapeş).
E.Rîbca: Prima întrebare este alegerea secretarului şedinţei CO din 17 noiembrie. Reanunţ că funcţia este vacantă. Doritori de a ocupa această funcţie sunt? Nu sunt. Rog să înaintaţi candidaturi pentru numirea secretarului şedinţei de astăzi.
V.Ţapeş: Dna V.Bogatu (Cucereanu).

E.Rîbca: Supun votului aprobarea hotărârii Cu privire la alegerea secretarului şedinţei din 17 noiembrie 2010 a dnei V.Bogatu.
S-a votat: “Pentru” – unanim (7 voturi).

E.Rîbca: Următoarea chestiune din Ordinea de zi ţine de Declaraţia privind politica editorială pentru campania electorală. În mape sunt două demersuri, unul din partea preşedintelui Companiei prin care se solicită anumite modificări în Declaraţie, şi cel de-al doilea prin care se anunţă că pe 20 noiembrie la 21.15 la TV Moldova 1 se va transmite în direct Eurovision Junior, care nu poate fi întrerupt pentru publicitate.
Stimaţi colegi, am pregătit proiectul hotărârii prin care se prevăd aceste modificări. Aş vrea să ofer cuvânt dlui A.Dorogan.

A.Dorogan: Iniţial au fost mai puţin concurenţi. Am încercat să suplimentăm de la 8 noiembrie dezbaterile cu ora 09.15-09.50 – timp oferit suplimentar pentru oferta electorală. Astfel, am creat condiţii egale pentru toţi concurenții. Nu avem obiecţii, toţi sunt mulţumiţi.

V.Ţapeş: Atunci când s-a încheiat contractul de publicitate, nu se ştia?

A.Dorogan: Contractele s-au semnat pentru publicitatea gratuită.
V.Ţapeş: Concurenţii nu pot avea pretenţii?

A.Dorogan: Nu, noi am suplimentat doar din motivul că sunt foarte mulţi.

E.Rîbca: Stimaţi colegi, a fost decizia mea de a nu convoca de urgenţă şedinţa, deoarece Codul electoral prevede expres garantarea achiziţionării acestor timpi de antenă, gratuiți şi contra plată. Respectiv, Compania este obligată să ofere aceste condiţii.
În ceea ce priveşte modificările, aveţi proiectul în faţă. Dau citirii:
1. Subdiviziunea „Radio Moldova” la compartimentul „VIII. Grila emisiunilor cu caracter electoral” se completează cu o notă, având următorul conţinut: în perioada 8-23 noiembrie, programul „Electorala 2010. Oferta electorală: întrebări, opinii, sugestii” va fi difuzat suplimentar, după cum urmează: Luni – 9.15-9.50, Marţi – 9.15-9.50. În perioada 12-20 noiembrie, programul „Electorala 2010. Oferta electorală: întrebări, opinii, sugestii” va fi difuzat suplimentar, după cum urmează: Vineri – 9.15-9.50, Sâmbătă – 8.10-8.45.”

2.  Subdiviziunea „Radio Moldova” la compartimentul „IV. Orarul timpilor de antenă gratuiţi şi contra plată (publicitate)” se completează cu o notă având următorul conţinut: în perioada 8-26 noiembrie, timpii de antenă, acordaţi pentru publicitate electorală gratuită, începând cu ora 6.30, se majorează cu 5 minute.”

În ceea ce priveşte compartimentul TV Moldova 1 este vorba doar de o modificare. Aici vroia să intervină dna A.Peru-Balan.
A.Peru-Balan: Beneficiarii de spoturi electorale au fost informaţi?

A.Sîrbu: Da, oamenii au ales aceste intervale de timp şi ele sunt în conformitate cu grila aprobată. Ei vor beneficia de acelaşi spaţiu, tot în prime time. Am coordonat cu Departamentul marketing.
V.Ţapeş: Se putea de prevenit această situaţie.
A.Peru-Balan: Trebuie să-i anunţaţi şi să primiţi consimţământul ca să evitaţi nişte probleme.
E.Rîbca: Pot supune votului aprobarea acestor modificări? Supun votului aprobarea Declaraţiei privind politica editorială pentru campania electorală.
S-a votat: “Pentru” – unanim (7 voturi).

E.Rîbca: Următorul subiect din Ordinea de zi sunt rapoartele de monitorizare. Am pregătit un draft al proiectului de hotărâre. În măsura posibilităţilor, să examinăm aceste chestiuni, în ordinea expusă. Am invitat din partea CJI un reprezentant. Este dl Ion Mazur, redactor cercetător în Departamentul de cercetare, CJI. Pentru început, vă ofer cuvântul, după care vom iniţia dezbaterile. Am vrea să începem cu primul raport pentru perioada 11-24 octombrie.
I.Mazur: Perioada raportului nr.2 cuprinde 11-24 octombrie. Avem deja 4 rapoarte prezentate în cadrul conferinţelor de presă.
În perioada 11-24 octombrie 2010, am monitorizat 10 posturi de radio şi tv. Am vrut să vedem dacă aceste posturi oferă suficiente informaţii despre concurenții electorali.

Ne-am bazat pe o metodologie în care am analizat indicatorii calitativi şi cantitativi. Fiecare ştire este supusă unei evaluări de conţinut şi context pentru a determina, dacă sunt favorabile sau nefavorabile unui sau altui concurent electoral. În contextul ştirilor pozitive sau negative nu se menţionează neapărat tendenţiozitatea sau partizanatul politic al postului care difuzează.
În perioada 11-24 octombrie, după cum am menţionat, au fost monitorizate un număr destul de mare de materiale cu impact electoral direct sau indirect. Acestea s-au referit atât la înregistrarea concurenţilor electorali, procesul de organizare a alegerilor, monitorizarea campaniei de către organizaţii locale şi străine, cât şi la începerea campaniilor de către anumiţi concurenţi electorali şi incidentele înregistrate pe parcurs. Cele mai multe materiale au fost ştiri şi emisiuni de opinie.
TV Moldova 1 şi Radio Moldova au oferit acces mai multor concurenţi electorali, deseori fiind citaţi reprezentanţii partidelor ce constituie Alianţa pentru Integrare Europeană. Prim-ministrul şi Preşedintele ţării au apărut deseori în ştiri. În majoritatea cazurilor ştirile au fost prezentate în context neutru. Unii concurenţi electorali au apărut în lumină negativă sau pozitivă, în funcţie de subiectul care a fost reflectat.

În baza celor monitorizate se poate constata o uşoară favorizare a partidelor aflate la conducere, vorbesc deja de al doilea raport. Favorizarea s-a manifestat prin prezenţa acestora.
În emisiunile relevante puse pe post de TV Moldova 1 apar şi reprezentanţii altor grupuri, este vorba de societatea civilă, experţi, reprezentanţii CEC.
De asemenea, în această perioadă sunt în vizor anumite subiecte cu impact electoral, cum ar fi înregistrarea concurenţilor electorali, procesul de organizare a alegerilor.
Totodată, Moldova 1 a avut materiale cu impact electoral indirect, cum ar fi: procesul de construcţie a caselor pentru sinistraţi, susţinerea AIE de către partidele europene şi reprezentanţii UE. Au mai fost discuţii privind retragerea Preşedintelui V.Voronin. În total TV Moldova 1 a avut 126 de ştiri cu tentă electorală.

De asemenea, Preşedintele interimar şi Prim-ministrul, care nu au degrevat în campania electorală, împreună cu oficialii de rang înalt din Guvern, au apărut de 44 de ori în calitate de surse în buletinele de ştiri de la postul public TV Moldova 1. Avem în grafice specificat volum acestor apariţii.
La Radio Moldova este aceeaşi situaţie.

V.Ţapeş: Vis-a-vis de această informaţie poate au ceva de spus directorii?


I.Mazur: Este vorba de unele favorizări, în rapoartele nr.3 şi 4 lucrurile se prezintă mult mai bine.
A.Dorogan: Am două întrebări. Aţi spus că aţi observat materiale cu tentă electorală. Ce înseamnă aceasta? Că nu au fost la rubrica electorală?
I.Mazur: Majoritatea sunt la rubrica electorală, dar sunt şi materiale care favorizează un anumit partid sau lider de partid. Acesta ar însemna tentă electorală. 

A.Dorogan: Atunci, aş fi vrut să-l văd la studiu de caz.

I.Mazur: Eu am menţionat că au fost câteva subiecte la care au participat Prim-ministrul şi Preşedintele interimar.

A.Dorogan: Era să fie mai clar dacă erau studii de caz.

A.Peru-Balan: A fost astăzi o emisiune unde a fost prezent Ministrul Tineretului, dar care este şi pe lista PL. Aceasta este o tentă electorală?

I.Mazur: Probabil, da. Dacă ar fi mai mulţi miniştri, atunci nu era tentă electorală.

A.Dorogan: Legea spune că e posibil, atât timp cât nu face nicio aluzie la campanie.

E.Rîbca: La fosta şedinţă acest subiect a fost supus discuţiei. Aveţi acel citat pe care îl căutaţi: Fiecare ştire sau opinie este supusă unei evaluări de conţinut, context pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile unui partid/formaţiuni politice. În continuare a fost adăugată acea frază despre care vorbea la şedinţa trecută dna A.Gonţa: caracterul pozitiv sau negativ al ştirii nu prezintă numaidecât tendenţiozitatea.
A.Dorogan: Am înţeles, dar concurenţii favorizaţi sau nefavorizaţi direct sau indirect mă pun sub o bănuială. Cu alte cuvinte, se înţelege că eu favorizez.
A.Sîrbu: Favorizarea se percepe mai ales pentru că liderii sau concurenţii de pe listele de partide care nu sunt degrevaţi apar mai des decât alţii. Este o problemă foarte mare să asiguri un echilibru în campanie electorală. Atunci când a demarat campania, am chemat reprezentanţii CEC să discutăm cum putem obţine acest echilibru în condiţiile când unii concurenţi sunt mai activi, producând ştiri de interes public. Explicaţia CEC a fost că în măsura în care aceste ştiri sunt relevante urmează să fie plasate. Astfel aş explica acest dezechilibru numeric, în legătură cu unii politicieni. Nu este un lucru simplu de a face echilibru când concurentul nu produce noutate.
E.Rîbca: Am studiat şi eu acest raport. Am găsit nişte momente care m-au bucurat. Este vorba de educaţia electorală la TV Moldova 1, fapt care nu a fost constatat în raportul anterior. Raportul prezintă constatări ale activităţii radiodifuzorului public.
Reamintesc că sunt nişte studii de caz, nu cred că este cazul să intervenim.

Stimaţi colegi, mai doreşte cineva să se expună pe marginea acestui raport? Nu vrea nimeni. Permiteţi-mi atunci să trecem la discutarea următorului raport CJI pentru perioada 25-31 octombrie. Dle I.Mazur, vă rog, foarte succint.

I.Mazur: Posturile publice TV Moldova 1 şi Radio Moldova au continuat să ofere acces în ştiri şi programe mai multor concurenţi electorali, inclusiv celor reprezentând partidele extraparlamentare şi candidaţii independenţi. De cele mai dese ori în calitate de surse au fost citaţi reprezentanţii partidelor constituente ale Alianţei pentru Integrarea Europeană, dar şi ai principalului partid de opoziţie, PCRM. Se remarcă reducerea frecvenţei citării ca surse a Preşedintelui interimar şi Prim-ministrului în materiale cu impact electoral indirect. În majoritatea cazurilor, subiectele relevante au fost prezentate în context neutru; unii concurenţi electorali au apărut în lumină fie pozitivă, fie negativă, în funcţie de subiectul reflectat.

În perioada 25-31 octombrie 2010, postul public TV Moldova 1 a ţinut în vizor majoritatea subiectelor de pe agenda publică. În total, TV Moldova 1 a avut 79 de ştiri cu tentă electorală.

Prim-ministrul împreună cu alţi miniştri care nu au degrevat în campanie au fost citaţi ca surse de 9 ori, cu durata totală a apariţiei pe ecran de 168 sec. Preşedintele interimar a apărut în calitate de sursă de 6 ori, cu durata de 93 sec. Separat, la partidele membre ale AIE s-a făcut referire în ştiri după cum urmează: AMN – 6 ori (100 sec), PDM – 4 ori (82 sec), PLDM – 7 ori (29 sec) şi PL – 10 ori (208 sec). Principalul partid de opoziţie, Partidul Comuniştilor, a fost citat direct sau indirect de 18 ori, cu o durată a apariţiei la TV de 166 sec.
Multe din aceste date sunt în raport, dacă aveţi întrebări, puteţi să le adresaţi.
A.Peru-Balan: Aş vrea să aud opinia conducerii TV faţă de unele constatări. În primul raport (11-24 octombrie) la pag.59 scrie: Liberalii se lansează astăzi oficial în campania electorală. Și comentariile zic: Relatare echidistantă şi imparţială. Dar nu şi echilibrată. Reporterii nu au reuşit să ofere detalii despre programul electoral şi cine sunt candidaţii partidului.
La altă pagină, privind lansarea comuniştilor, comentariile sunt: Postul prezintă o ştire scurtă (31 sec.) imparţială despre lansarea campaniei electorale a PCRM. Sunt utilizate imagini de la eveniment fără comentarii şi interviuri.

Vreau să ştiu dacă conducerea TV este de acord cu asemenea constatări?

A.Sîrbu: În condiţiile în care avem 40 de concurenţi, era imposibil să reflectăm campania, dacă nu aveam reguli minime. Şi în 40 de secunde poţi spune multe despre un eveniment. Este vorba despre alte nuanţe. Fiecare caz din cele prezentate, trebuie privite mai larg. Acest studiu de caz este doar despre o ştire, fără a se menţiona dacă în zilele ulterioare s-a revenit la acest subiect. Mi-e greu să judec, dar datele sunt exacte. Dar un studiu de caz nu ne arată cum reflectă TV Moldova 1 un eveniment. Este adevărat că mai avem de lucrat.
Pe de altă parte, modul în care reflectăm campania, este cât mai succint şi clar. Sunt mulţi concurenţi şi trebuie să urmăreşti activitatea lor.
E.Rîbca: Poate este cazul să revenim în viitor la norma privind durata ştirii.

Constat anumite îmbunătăţiri ale rezultatelor conform acestui raport. Respectiv, este vorba de intensitate la TV Moldova 1.

Următorul raport este al CCA. Îl aveţi în mape. Am considerat necesar să îl aduc la cunoştinţa membrilor CO. Am selectat 3 pagini care ţin nemijlocit de TRM. Marea majoritate a datelor sunt pozitive. Vreau să dau citirii concluziilor: Postul public de televiziune Moldova 1 a oferit acces unui număr mai mare de concurenţi electorali, evenimentele electorale ale acestora fiind reflectate în mare parte în context neutru. Evenimentele legate de reprezentanţi ai Guvernului şi Preşedintelui interimar au fost reflectate în context pozitiv, aceştia având posibilitatea să se expună direct mai frecvent.

Vă reamintesc că au fost monitorizate doar TV Moldova 1, NIT, Prime, TV 2, adică nu sunt reflectate datele despre Radio Moldova.
Acest raport a fost mediatizat pe larg, am vrut doar să vă informez. Dacă nu vrea nimeni să intervină, este cazul să trecem la examinarea Raportului interimar nr.1 al Biroului OSCE pentru Instituţii Democratice şi Drepturile Omului, Misiunea de observare a alegerilor în Republica Moldova (21-31 octombrie 2010). Am o întrebare faţă de reprezentanţii OSCE. Am scris denumirea exact?
O.Roşca: Da.
E.Rîbca: Stimaţi colegi, vreau să menţionez că este prezent la şedinţa de azi dl I.Godarsky, reprezentant al OSCE, care se ocupă nemijlocit de monitorizarea campaniei electorale în RM. Menționez, în legătură cu acest raport, subdiviziunea 10 Mass media, în care se face referire şi la activitatea radiodifuzorului public. Aici sunt oferite calificări prin care nu se constată discrepanţe în activitatea TRM în raport cu legislaţia în vigoare, privind reflectarea şi agitaţia campaniei electorale.
Stimaţi colegi, doreşte cineva să se expună? Am o întrebare: misiunea OSCE urmează să prezinte şi alte rapoarte, în special pentru această săptămână?
I.Godarsky: Da.
E.Rîbca: Intenţionăm să punem în discuţie la alte şedinţe CO şi celelalte rapoarte care vor reflecta activitatea TRM.

Dacă nu aveţi nimic împotrivă, aş dori să trecem la următorul raport, al APEL – Monitorizarea pluralismului politic în perioada campaniei electorale pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010 în programele radiodifuzorilor publici. Vreau să vă anunţ că este prezent dl V.Ţurcanu.

V.Ţurcanu: În această perioadă TV Moldova 1 şi-a corectat greşelile de mai înainte. Era vorba de o ştire conflictuală în care fusese solicitată o singură sursă. Acum al treilea raport nu constată asemenea situaţii. După cum a menţionat şi colegul meu de la CJI, avem aceeaşi situaţie în care Preşedintele interimar şi Premierul apar în calitate de funcţionari de stat de mai multe ori decât ceilalţi actori politici, conducând detaşat în topul actorilor politici care au vizibilitate în ştiri. Au existat 7 ştiri conflictuale.
Acestea sunt două remarci pe care am vrut să le fac. În rest, după cum am menţionat şi în conferinţa de presă la care am prezentat rapoartele, TV Moldova 1 şi Radio Moldova îşi fac bine meseria şi asigură un pluralism politic bun şi noi chiar dacă nu am făcut recomandări, am încuviinţat maniera în care TV Moldova 1 a ştiut să-şi corecteze micile greşeli pe care le-a admis în săptămânile de mai devreme.

  Un alt raport urmează să fie prezentat în 1-2 zile.

E.Rîbca: Erau ştiri diferite?

V.Ţurcanu: Din câte îmi amintesc, da.

E.Rîbca: Stimaţi colegi, aveţi întrebări?

V.Cucereanu: Personal, am aşteptat şi aştept fiecare raport de monitorizare. Îmi aduc aminte ce se întâmpla anul trecut cu TRM în timpul campaniei electorale. Mă bucur că opinia mea coincide cu concluziile acestor rapoarte şi că TRM şi-a revenit la normalitate. M-a bucurat faptul că în cadrul unei emisiuni zilele acestea l-am auzit pe un radioascultător din Italia. Aceasta vorbeşte despre o deschidere care se produce aici.

R.Lozinschi-Hadei: Vreau să aud un exemplu de ştire conflictuală.
V.Ţurcanu: Nu le am aici, dar ar putea spune dl A.Dorogan la ce ştiri s-au referit monitorii, căci cu siguranţă le-a cercetat, odată ce acest raport a fost dat publictăţii acum vreo 10 zile.

A.Dorogan: Am examinat. În principiu, acestea sunt ştiri preluate de la agenţii, la care, cu părere de rău, colegii noştri nu intervin. Deşi, deseori e discutabil. Chiar zilele acestea am discutat un caz. Este vorba de o ştire de pe Unimedia. Monitorii au considerat că este conflictuală, dintr-o singură sursă.
E.Rîbca: Examinând raportul de monitorizare, am solicitat să ne prezentaţi pe un flash memory aceste ştiri conflictuale.
A.Dorogan: Am primit desfăşurătorul şi monitorizarea îşi are efectul. Noi intervenim repede, dar nu constatăm post factum.

A.Peru-Balan: A fost un reportaj mic, dar care mi s-a părut o regie. La telefon a răspuns cu o voce blândă un funcţionar de la Banca de Economii. Nu ţin minte în care raport este specificat. Am vrut să menţionez ca TV să fie foarte prudentă şi să nu se lase manipulată de actorii politici.
M.Şlapac: Scrie aici că în 3 rânduri autorul ştirii a fost părtinitor. Este acelaşi autor?
A.Dorogan: Nu.
E.Rîbca: Vreau să revenim la pag.8 unde sunt specificate concluziile generale. În perioada monitorizată IPNA Compania „Teleradio-Moldova” a continuat să asigure pluralismul politic în programele de ştiri şi actualităţi, precum şi pluralismul de opinie în emisiunile electorale, respectând, în marea majoritate a cazurilor, normele legale şi cele deontologice.
În ceea ce priveşte elementele negative, au fost anunţate mai sus. Putem trece la următorul raport.
I.Mazur: Următorul raport a monitorizat perioada de 1-7 noiembrie. Cele 10 posturi audiovizuale monitorizate au difuzat în total 2818 materiale cu impact electoral direct sau indirect, în creştere cu 43% faţă de perioada precedentă de monitorizare. Cel mai mare volum a revenit ştirilor şi programelor electorale speciale, inclusiv dezbaterilor, în cadrul cărora reprezentanţii concurenţilor electorali au avut posibilitatea să-şi prezinte platformele electorale şi să dezbată asupra platformelor altor concurenţi.
Dintre posturile TV, cel mai mare volum de materiale relevante prezentei monitorizări au fost difuzate de posturile TV Moldova 1 şi NIT, iar dintre posturile radio – Radio Moldova care, pe lângă ştiri, emisiuni de opinie, programe electorale speciale, a oferit şi timpi de antenă gratuiţi.
Raportul constată aceleaşi lucruri cu aspecte pozitive şi negative. Printre actorii principali apare Prim-ministrul în lumină pozitivă şi în 2 cazuri în lumină negativă. Şi PCRM apare atât în lumină pozitivă, cât şi negativă.
E.Rîbca: Am constatat şi eu o îmbunătăţire în ceea ce priveşte conţinutul. Este vorba de volumul mare de materiale relevante. De fapt, la postul public a fost înregistrat cel mai mare număr de materiale relevante. Prezenţa timpilor de antenă gratuiți, diversitatea în materialele relevante puse pe post la Radio Moldova. Pentru perioada dată, se menţionează recurgerea la diverse surse în ştirile cu impact electoral direct sau indirect şi alte momente de constatare a activităţilor radiodifuzorului public.

Stimaţi colegi, propun de a organiza o pauză de 15 minute, după care vom continua dezbaterile pe marginea acestor rapoarte şi definitivarea proiectului hotărârii CO.

După pauză

E.Rîbca: Chiar dacă o parte din reprezentanţii organizaţiilor care au făcut monitorizare sunt absenţi, aş vrea să aduc mulţumiri publice pentru eforturile depuse în vederea monitorizării activităţii TRM, inclusiv pentru cazurile ce constată corespunderea activităţilor TRM legislaţiei şi normelor deontologice şi când se constată anumite abateri.

În continuare vreau să supun aprobării proiectul hotărârii CO, nu înainte ca fiecare membru CO să se expună pe marginea acestor rapoarte, dacă este cazul. Doreşte cineva să se expună?

A.Peru-Balan: Am vorbit pe parcurs.

V.Ţapeş: Am constatat că TRM activează în baza normelor legale, însă eu vreau să atenţionez ca să continue aşa, odată ce perioada curentă este mai intensă.
E.Rîbca: Vă dau citirii dispozitivul acestei hotărâri:
1. Se ia act de:

- Raportul CJI „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010” (11-24 octombrie 2010) – Anexa nr.1;

- Raportul CJI „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010” (25-31 octombrie 2010) – Anexa nr.2;

- Raportul CCA „Monitorizarea modului de reflectare a campaniei electorale în cadrul emisiunilor informative ale posturilor de televiziune cu acoperire naţională” (18-29 octombrie 2010) – Anexa nr.3;

- Raportul interimar nr.1 al Biroului OSCE pentru Instituţii Democratice şi Drepturile Omului, Misiunea de observare a alegerilor în Republica Moldova (21-31 octombrie 2010) – Anexa nr.4;
- Raportul APEL „Monitorizarea pluralismului politic în perioada campaniei electorale pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010 în programele radiodifuzorilor publici” (18-31 octombrie 2010) – Anexa nr.5;

- Raportul CJI „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010” (1-7 noiembrie 2010) – Anexa nr.6.

2. Anexele sunt părţi integrante ale prezentei hotărâri.
La moment nu am recomandări. Poate aveţi dvs. În caz contrar, ne lipsim de acest punct. Aveţi careva propuneri la dispozitivul hotărârii? Nu. Pot supune votului?
Voci: Da.
E.Rîbca: Supun votului hotărârea nr.225 din 17 noiembrie.

S-a votat: “Pentru” – unanim (7 voturi).

E.Rîbca: La Diverse, vreau să vă aduc la cunoştinţă că pe adresa CO a venit o scrisoare de la preşedintele Companiei. Ulterior, a parvenit alt demers să amânăm examinarea acestui subiect ce ţine de casarea bunurilor. Am fost de acord cu sugestia de a aştepta rezultatele casării anterioare.
A.Peru-Balan: Am avut câteva interpelări telefonice de la angajaţii Companiei. Lumea se interesează dacă vor avea şansa şi posibilitatea să-şi ridice ajutorul material.

Membrii CO discută.

A.Dorogan: Contractul de muncă colectiv prevede că sunt două tipuri de ajutoare materiale: în caz de boală şi până la două salarii pe an.

C.Marin: Ele depind de posibilităţile financiare ale Companiei. La şedinţa administrativă am spus tuturor că vom da acest ajutor în funcție de posibilităţile noastre. Noi căutăm resurse ca să rezolvăm situaţia.
E.Rîbca: A fost un demers din partea preşedintelui Companiei.
C.Marin: ”Moldova-Film” a turnat un film. În discuţii cu directorul studioului, acesta şi-a exprimat dorinţa ca acest film să ajungă la TV Moldova 1. Ieri a fost lansarea oficială. Poate cineva dintre dvs a fost. Noi am solicitat să vedem filmul. În virtutea faptului că acest film conţine nişte elemente ce contravin sau vin în disonanţă cu prevederile declaraţiei politicilor editoriale pe care CO le-a aprobat, solicit CO să vizioneze acest film şi să-şi spună punctul de vedere. Este filmul „Golgota Basarabiei”.
A.Dorogan: Noi nu judecăm valoarea artistică şi documentară.

M.Şlapac: Aveţi un Consiliu Artistic, de ce nu-l privesc ei?

C.Marin: Nu este vorba de valoarea artistică, ci de unele elemente care, eventual, contravin normelor specificate în Declaraţie.

E.Rîbca: Oricum, nimeni nu ne poate obliga să adoptăm o decizie.
Membrii CO vizionează filmul „Golgota Basarabiei”.
E.Rîbca: Stimaţi membri ai CO, putem continua dezbaterile? Propun să vorbim organizat.

A.Peru-Balan: Impresionant, dar am o întrebare. S-ar putea de intervenit în film?

Voci: Nu.

E.Rîbca: Vizionăm un film care probabil se va pune sau nu pe post la TV Moldova 1. Nu vizionăm o emisiune creată în cadrul Companiei, fapt pentru care nu putem vorbi de cenzură. În ce măsură poate TRM să elimine ceva dintr-un film? Ar putea fi o învinuire de cenzură.

A.Peru-Balan: Filmul este bun, dar mă deranjează ultimele cadre.

V.Meşină-Prodan: Ca specialist, l-aş remonta.

A.Peru-Balan: Pot să vă spun impresia mea ca specialist în PR. Este un film de PR cu vârful de lance a acţiunii de desecretizare. Filmul e de valoare, dar depinde când îl punem pe post. Reacţia nu va fi unanimă. Dacă ar fi numai cadre documentare, aş vota cu 3 mâini, dar ultimele cadre din actualitate îndeamnă să condamnăm PCRM. Depinde când va fi pus pe post, ca să nu fie condamnată TRM de partizanat.

V.Cucereanu: Este un film care suplineşte un gol informativ despre o perioadă despre care s-au făcut foarte puţine filme. Ar putea fi unicul la noi care a concentrat  atâtea imagini documentare groaznice. S-a lucrat la această idee. Consider că acest film trebuie să fie pus pe post la TV Moldova 1.
Ştim că de la 1994 încoace, s-a vorbit tot mai puţin despre deportări, interdicţiile erau masive, iar în 2001-2009 a fost o temă interzisă. Când toată lumea condamna comunismul, la noi lucrul acesta s-a evitat. Cred că este important să-l lansăm, căci astăzi toate TV au dat filmul. Consider că filmul nu are conotaţie electorală.
Ieri am fost la premieră. Stăteau tineri în picioare. Sala era arhiplină. Este un gol informaţional, care este normal să fie suplinit prin intermediul ecranului TV naţionale. Consider că trebuie difuzat cât mai repede, şi într-un context de dezbateri.

Filmul a fost expertizat de istorici valoroşi. Nu este o viziune personală a autorilor. Are valoare istorică, documentară.
R.Lozinschi-Hadei: Este clar firul roşu al filmului. Conform principiilor pe care le am, nu voi putea să votez contra difuzării acestui film. Lumea trebuie să cunoască realitatea.
V.Ţapeş: De fapt, acest film putea fi numit şi altfel, căci a existat şi golgota Ucrainei, Ceceniei, Kazahstanului. Multe din aceste imagini au mai fost utilizate.
Sunt nişte lucruri legate de profesionalism. Aş putea să fac câteva remarci. Însă nu vreau să mă opresc la ele. Este un cadru când sunt arătaţi câţiva oameni spânzuraţi şi în spate este uzina Gigant. Se putea de spus că acest destin l-au avut şi alte popoare. Acest cadru m-a deranjat.
 În final vreau să spun că ar putea fi două variante. Mai arătăm şi un alt film în care sunt arătate alte aspecte ale vieţii. Sunt pentru difuzarea acestui film, dar trebuie să ne gândim şi să aducem nişte experţi, care la sfârşit ar vorbi despre film.
M.Şlapac: Filmul m-a impresionat foarte mult şi este valoros datorită cadrelor documentare şi liniei de subiect. Foarte multă lume nu a văzut aceste imagini. Sunt o persoană ce susţin informarea tuturor. Lumea trebuie să vadă lucrurile şi să-şi facă concluzia. Este un film de autor şi nu putem interveni. Nu am observat imaginea cu uzina Gigant.
La final când se spunea despre crimele regimului comunist, cred că era bine să se scrie şi sovietic. Căci astfel se înţelege că mai există lagăre şi crime până în prezent, odată ce avem PCRM.
Însă chiar şi în varianta aceasta poate fi pus pe post. La orice film se pot aduce comentarii, opinii subiective. Dacă nu vom pune pe post, nu ne va înţelege societatea.

V.Meşină-Prodan: Am vrut să spun la final, căci am dorit să aud opiniile colegilor. Nu vreau să discut valoarea artistică a filmului pentru că nu suntem Consiliul Artistic.

Este un film făcut la comanda Ministerului Culturii şi expertizat de savanţi şi care aduce un adevăr istoric.

Situaţia cinematografiei în ţara noastră este cunoscută. Premiere cinematografice se fac foarte rar. Filmul este o premieră şi va fi prezent în sursele de informare în masă, presă, Internet. Dacă TV naţională nu va reflecta acest eveniment, nu ne va înţelege lumea.
Exact aşa cum au reuşit până acum să rămână imparţiale, aşa se poate proceda cu acest film. Dacă unele momente trezesc întrebări, se pot rezolva prin discuţii care pot avea loc după film. Pot fi invitaţi, savanţi, autorul. În cadrul discuţiilor, lumea va zice aceleaşi lucruri care v-au deranjat şi pe dvs. Faptul că suntem într-o campanie electorală nu înseamnă că nu trebuie să difuzăm un film care reflectă adevărul istoric.

R.Lozinschi-Hadei: Pentru mine, au fost nişte imagini violente, nu mă puteam uita la ele. Ar putea fi privit şi de copii. Ca să nu fim avertizaţi de CCA, ar trebui să menţionăm că filmul conţine imagini violente.
V.Cucereanu: Se poate scrie că nu se recomandă spre vizionare copiilor până la vârsta de 16 ani, însă el trebuie dat în orele de maximă audienţă.

A.Peru-Balan: Cel mai potrivit este sâmbăta aceasta, căci sâmbăta cealaltă nu se permite înainte de alegeri.

E.Rîbca: Am analizat filmul din punct de vedere juridic. Am examinat câteva riscuri. Filmul începe cu elemente de desecretizare a dosarelor. Văd o conexiune cu evenimentele care s-au derulat pe parcursul acestei săptămâni. Totuşi, nu văd un risc legislativ.

Este pomenit fratele Preşedintelui interimar al  RM. Am analizat şi nu văd un risc.

Apar anumite personalităţi din elita politicii RM. Există un pasaj: nici până astăzi partidele comuniste din fosta Uniune Sovietică, nici chiar PCRM nu au recunoscut greşelile făcute în numele bolşevismului. Cred că, potrivit regulamentului, se permite difuzarea. Avem condamnarea la nivel european a fascismului şi comunismului. Dacă voi supune votului difuzarea acestui film, voi vota pentru.

Am sesizat posibilitatea de a adopta o hotărâre prin care să recomandăm să se difuzeze filmul, organizarea unor dezbateri, discuţii pe marginea filmului.

Membrii CO discută.
C.Marin: V-am prezentat filmul pentru a vă afla opinia.

V.Meşină-Prodan: Din opiniile expuse de toţi colegii, v-aţi dat seama că înţelegem această tentă electorală.

C.Marin: De aceea v-am întrebat opinia, dacă doriţi să aprobaţi o decizie e la discreţia dvs.

E.Rîbca: Stimaţi colegi, nu vreau să stopez discuţiile, dar vreau să vă întreb dacă este cazul să aprobăm o decizie?
Voci: Da.

E.Rîbca: Am avut două propuneri:
1. de a recomanda difuzarea filmului „Golgota Basarabiei” fără a indica perioada.

2. de a recomandă organizarea unor discuţii după difuzare.

C.Marin: Filmul ni se acordă gratuit pentru o perioadă de 6 luni, începând cu 16 noiembrie.
A.Dorogan: Să înţelegeţi corect, nu intram în discuţie cu acest film, dacă nu erau câteva cadre din actualitate cu tentă electorală.

E.Rîbca: Să redactăm proiectul hotărârii. Nu sunt de acord cu difuzarea în ziua de sâmbătă sau duminică. Respectiv, putem vorbi despre o perioadă.
V.Meşină-Prodan: În scrisoarea dlui I.Şiman de la ”Moldova Film” se zice că difuzarea poate avea loc începând cu 16 noiembrie. Propunerea era să scriem începând cu 16 noiembrie.
E.Rîbca: Azi e 17 noiembrie deja. Stimaţi colegi, am înţeles corect? Scriem că se recomandă discuţiile?

Voci: Da.

E.Rîbca: Supun votului hotărârea.

S-a votat: “Pentru” – unanim (7 voturi).

E.Rîbca: Propun să încheiem şedinţa.

S-a votat: “Pentru” – unanim (7 voturi).

Şedinţa s-a încheiat la ora 19.45
Descifrare:

Natalia BEREGOI __________________

Au semnat:

1. Eugeniu RÎBCA       __________ Preşedintele Consiliului de Observatori

2. Viorica  BOGATU     _________ Secretarul şedinţei Consiliului de Observatori  

3. Viorica MEŞINĂ-PRODAN ________________

4. Aurelia PERU-BALAN ____________

5. Vitalie ŢAPEŞ ___________________

6. Raisa LOZINSCHI-HADEI _________

7.Mariana ŞLAPAC ________________

Preşedintele CO __________                                           LŞ                     Secretarul şedinţei CO  ________________


